Valloita toimialasi

Digitalisaatio, globalisaatio ja kasvaneet asiakasodotukset ovat muuttaneet asiakkaidesi ostokäyttäytymistä pysyvästi. Kun aiemmin yrityksesi pystyi ehkä hallitsemaan asiakkaan tiedonsaantia, nyt se valta on asiakkaalla. Et pärjää enää pelkkänä nykytilan tulkkina. Sinulla pitäisi olla syvällisempi ymmärrys asiakkaidesi toimialan nykyisistä ja tulevista haasteista sekä näkemys siitä, kuinka trendit vaikuttavat toimialaan niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Suomeksi pelkkä asiantuntemus ei enää riitä, vaan nyt janotaan näkemyksiä. Jos sinulla on sanottavaa ja halua menestyä, niin nyt jos koska, on hyvä hetki valloittaa toimialasi ja ottaa paikkasi alasi suunnannäyttäjänä.

Asiakkaasi eivät kaipaa tuote-esittelijää. Sinun pitää pystyä tuomaan aitoa lisäarvoa pöytään asiakkaan matkan jokaisessa vaiheessa. Tyypillisesti markkinointi keskittyy pelkkään ostopolkuun kohdentaen kaikki resurssinsa kauppatapahtuman ympärille. Menestyvät yritykset lähtevät kulkemaan asiakkaan kanssa yhteistä matkaa jo ennen ongelman tunnistamista tuomalla lisäarvoa koko toimialalle.

Menestyksen salaisuus on siinä, että pystyt tuottamaan arvoa joka kohtaamisella toimimalla luotettavana keskustelukumppanina, joka valottaa toimialan huomisen sumuverhoa. Tuota sellaista lisäarvoa, mitä ei itsenäisen tiedonhaun perusteella löydy ja mikä haastaa ajattelemaan. Menestyjät tuntevat asiakkaansa toimialan jopa asiakasta paremmin. He osaavat maalata skenaarioita, joilla otetaan haltuun niin nykyiset kuin tulevatkin haasteet jakamalla seuraavia parhaita käytäntöjä, jotka auttavat tekemään jotain ennennäkemätöntä toimialallasi, kilpailijoilta ja maailmalta.

Mitä jos muuttuisit parhaaksi ostajan oppaaksi markkinoilla – suunnannäyttäjäksi toimialallanne. Onnistut siinä ohjaamalla asiakasta trendien ja tutkimustulosten valossa kohti parempaa huomista. Kun kohtaat asiakkaan, mieti keskusteletko tilanteesta mieluummin asiakkaasi liiketoiminnan haasteiden kuin tuotteidesi ominaisuuksien kautta? Puhutko itsellesi vai asiakkaillesi tärkeistä asioista? Luovu yrityskeskeisyydestä ja keskity asiakastuotoksiin – tuottamalla sellaista konkreettista lisäarvoa, mitä muut eivät tarjoa.

Jarkko Kurvinen Toinen Mielipide

Haluat olla se, kuka tulee aina lisäarvon kera vastaan, kun toimialastasi puhutaan. Mietit ehkä, että meidän toimialalla on jo äänitorvensa eikä tilaa ole. Kuitenkin teillä saattaa olla äänitorven kanssa samoja tuotteita ja palveluitakin, mutta eihän tilanpuute estä myymästä niitäkään. Toimialan ilmatila otetaan haltuun samalla tavalla kuin markkinaosuuskin, kovalla työllä. Mitä jos tekisit toisin, etkä tyytyisi pelkästään olemaan erilainen, vaan raivaisit reilusti latusi, mitä muut lähtevät seuraamaan. Teot puhuvat vahvemmin kuin lämpimät puheet.

Rakenna yrityksellesi epäreilu kilpailuetu suunnannäyttäjän roolista. Tavoittelemalla toimialasi suunnannäyttäjän asemaa, rakennat kilpailueduksi muodostuvaa omaisuuserää. Mikä tulee helpommaksi, mitä pidemmin sitä tekee. Tämä voi vain onnistua sujuvalla myynnin ja markkinoinnin yhteispelillä, eli aseta yhteinen pohjantähti toimialasi haltuunotosta ja muuta sanat teoiksi. Luot sellaisen digitaalisen taseen, jolla hallitset asiakkaidesi tiedonhakuvaihetta ja pääset mukaan hankintakeskusteluihin näkemyksiesi ja luomasi lisäarvon voimin.

Jakoa
Jarkko Kurvinen
Jarkko Kurvinen

Jarkko Kurvinen kannustaa yrityksiä rakentamaan kilpailuetua mielipidejohtajuudella ja tekemään markkinoinnista aidosti palvelua. Jarkon intohimona on nostaa yritysten markkinointi uudelle tasolle. Jarkko on kirjoittanut kollegoidensa kanssa kirjat Blogimarkkinointi (2011), Mielipidejohtaja (2014) ja B2B-markkinoinnin ja -myynnin pelikirja (2016) sekä hänen uusin kirjansa Henkilöbrändi julkaistiin 2017 jouluna.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun