Psykologinen profilointi mahdollistaa henkilökohtaisemman palvelun

Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Myynti- ja palvelutehtävissä työskentelevät ihmiset ovat tehneet sitä kautta aikojen. Kun sinulle myydään tai sinua palvellaan, niin keskustelukumppanina oleva ammattilainen pyrkii laittamaan sinut johonkin “lokeroon”, jonka pohjalta hän pystyy sopeuttamaan omaa toimintaansa ja tekemään asiakaskokemuksesta sinulle miellyttävämmän.

Kun puhutaan digitaalisilla alustoilla tapahtuvasta profiloinnista, on tässä asiassa kuitenkin vielä uskomaton määrä hyödyntämätöntä potentiaalia. Osa on huolissaan tietoturvasta tai siitä että tulisi ostaneeksi liikaa jos myynti tai palvelu on liian hyvää. Tietty varovaisuus onkin tietysti tarpeen, mutta omien henkilötietojen luovuttamisessa piilee myös valtava mahdollisuus: mitäpä jos sinulle tarjottaisiin suoraan vain niitä asioita, joita haluat ja tarvitset – itsellesi sopivalla tavalla?

Monet vihaavat verkkopalveluissa ja digitaalisessa maailmassa juuri mekanistisuutta ja sitä, että omien tarpeiden mukaista palvelua on vaikea saada. Miksi emme auttaisi palveluntarjoajaa tekemään tätä yksilöintiä ja olemaan meille enemmän hyödyksi? EU:n tietosuoja-asetus asettaa selkeät raamit henkilötiedon keräämiselle ja hyödyntämiselle. Nyt on aika siirtyä henkilökohtaisen palvelun uuteen aikakauteen!

Psykologinen profilointi on tätä päivää!

Perinteisesti profilointia on tehty digitaalisilla alustoilla laskennallisesti yksiselitteisten muuttujien, kuten demografiatietojen tai ostohistorian perusteella. Henkilöiden pysyviin luonteenpiirteisiin sekä tilannekohtaisiin tiloihin kuten tunnetilaan tai stressitasoon, on kiinnitetty vähemmän huomiota. Ei siksi ettei ajateltaisi niillä olevan merkitystä, vaan ehkä enemmän siksi, että on ajateltu tällaisen tiedon olevan saavuttamattomissa tai korostuneen hankalaa kerätä. Näin ei kuitenkaan ole.

Ihmisestä on mahdollista kerätä paljon psykologista tietoa. Joko häneltä itseltään kysymällä, tai pelkästään digitaalisen jalanjäljen perusteella. Esimerkiksi sosiaalisen median profiileista löytyvän tekstin perusteella meistä pystyy tekemään varsin luotettavan luonneanalyysin. Ja ei – en tarkoita nyt sitä että asiantuntija käy tekstejä läpi ja tekee niistä tulkintoja. Vaan sitä että tehdään koneellinen tai laskennallinen analyysi sisällöstä, ja arvioidaan sen perusteella todennäköisyys tietyille psykologisten muuttujien arvoille.

Yksipuolistaako profilointi tarjoomaa ja vähentää valinnanvaraa? Ei välttämättä. Mikäli vaihtelu ja tarjooman monipuolisuus on sinulle tärkeää, niin tämä voi sisältyä profiilisi. Ylipäätään profiloinnin hyötyjä ei pitäisi niinkään arvioida tämän päivän kohdennuskokemusten pohjalta, vaan miettiä mitä mahdollisuuksia teknologian ja ajattelun kehitys tällä saralla avaa. Näkymät ovat huimat!

Tällainen psykologinen profilointi mahdollistaa sen, että meille voidaan tarjota sekä luonteellemme että tilannekohtaiselle fiilikselle sopivia tuotteita ja palveluita – tai sopivalla tavalla. Tässä tilanteessa kaikki voittavat: palveluntarjoaja saa lisää kauppaa helpommin, ja kuluttajina tarpeemme tulevat paremmin tyydytetyiksi. Jäljelle ei oikeastaan kuin yksi ainoa kysymys: koska aletaan hommiin?

Jakoa
Juho Toivola
Juho Toivola

Juho Toivola on digitaalisen psykologian äänitorvi ja psykologisen profiloinnin ammattilainen. Juhon yritys Digital Minds Oy tarjoaa psykologisen profiloinnin palveluita digitaalisille alustoille.

1Kommentti
  • Rami
    Posted at 17:23h, 14 lokakuun Vastaa

    Miten ajattelit onnistua yhdistämään esim asiakaspalveluun chatissa yhteyttä ottavan hlön ip-osoitteen johonkin somen profiiliin ja tunnistamaan samalla hetkellä missä mielentilassa tai toiveita tai tarpeita hlöllä juuri sillä hetkellä on? Lähtökohtaisesti ihmiset eivät Suomessa luovuta itsestään paljon tietoja. Tämä on huomattu jopa terveydenhuollosaa jossa 1/3 estää tietojen luovuttamisen toisille lääkäreille eri paikkakunnalla! Entä joillekin yrityksille, no way, vielä suurempi osa ei suostu.

    Tämä on siksi ihan toiveajattelua saada hyödynnettyä kaikenlaista tietoa mitä joku hlö on itsestään verkkoon joskus jättänyt. Suomessa on paljon samannimisiä henkilöitä. Näitä et esim. koskaan saa yhdistettyä johonkin verkkokaupan käyttäjätunnukseen (tiliin) ilman asiakkaan omaa apua. Toki hyvin suppeana tämä onnistuu jo nyt ja monet käyttävät sitä kysyessään kiinnostuksen kohteista ja tavoista miten yhteydenotot halutaan. Mutta, yritykset harvoin haluavat rajata omia mahdollisuuksiaan ja jättää joitain tehokkaita keinoja pois valikoimasta osan asiakkaista kanssa.
    Mutta aina on kiva hehkuttaa utopistisista mahdollisuuksista. 🙂

Osallistu keskusteluun