Kuka ottaa pallon haltuun digitalisaatiosta?

CIO, henkilöstöjohtaja, CMO, viestintäjohtaja, kehitysjohtaja, CDO, talousjohtaja, kaupallinen johtaja, luova johtaja, toimitusjohtaja. Siinä raskaan sarjan tittelikirjoa. Monella heistä on paikka myös johtoryhmissä, osalla myös hallituksissa.

Mutta kuka pomoista ottaa vastuun yrityksen digitalisoimisessa?

Tehdyn tutkimuksen (Sofigaten, TIVIAn ja Aalto-yliopiston Tietohallintojen johtaminen Suomessa) mukaan varsinaista vastuunottajaa ei löydy: 45 % yrityksistä vastuunkantajaa johtoryhmästä ei löytynyt.

Digitalisaatio on suomalaisissa organisaatioissa kaikkien ja ei-kenenkään tontti. Vaikka digitaalisuus alkaa olla osa kaikkia toimintoja, todelliset sähköisen liiketoiminnan uudisraivaajat puuttuvat, tiivistää Sofigaten liiketoimintajohtaja Katri Kolesnik.

”Mitä arvoa tuotamme?” ja ”kenelle?” ovat digitaalisen muutoksen strategisia ydinkysymyksiä. Kenen osaamisaluetta ovat näihin kysymyksiin haettavat vastaukset?

toinen-mielipide-vierula-4

Liiketoiminnan digitalisoiminen on iso muutos. Sisäisesti ja ulkoisesti.

Muutosta läpivievän topparoikan monialaisuus auttaa parempaan suoritukseen muuttuvassa ympäristössä.

Vastaukset mainittuihin strategisiin ydinkysymyksiin tulevat yrityksen ulkopuolelta: asiakkuuksista ja sidosryhmistä. Se puolestaan on markkinoinnin osaamisaluetta.

En kuitenkaan sano, että oikea vastaus kysymykseen vastuunkantajasta olisi CMO tai yrityksen markkinointimandaattia kantava (heillä kun tuppaa olemaan hierarkiassa tukitoiminnon rooli).

Mutta olipa muutoksen vastuun- ja lipunkantaja CIO, kehitysjohtaja, CDO, viestintäjohtaja, HR tai toimitusjohtaja, on sähköisessä liiketoiminnassa menestymisessä keskeinen rooli strategisella markkinointiosaamisella.

Kysyn lisäksi: Onko olemassa kohtalonyhteys siinä, että markkinointi on yrityksissä tukitoiminto ja sillä, että lähes puolet yrityksistä ei löydä johtoryhmästä osaajaa, jolle digitalisaation voisi vastuuttaa?

Keskustelua, kiitos.

Jakoa
Markku Vierula
Markku Vierula

Markku Vierula haluaa kehittää yritysten yhteistä osaamista, ei vain yksilöitä. Hän on markkinoinnin, myynnin ja viestinnän integraation asiantuntija vailla vertaa. Vierula on kirjoittanut teoksen Suuri Integraatiokirja, markkinointi, myynti ja viestintä. Kirja on mm. yliopistojen ja korkeakoulujen oppi- ja kurssikirja.

2 Kommenttia
  • Timo Vakkilainen
    Posted at 08:53h, 21 marraskuun Vastaa

    Hienoa Markku! Kuten annat ymmärtääkin, ei titteli ole tässä oleellinen. Liikkuvia osia ovat organisaation kypsyys, siiloutumisaste ja henkilöiden osaaminen nyt ainakin. Yhtä vastausta ei ole. Oleellista, että digitalisaatiosta olisi koko organisaation kattava näkemys (sisäisesti ja ulkoisesti). Liikkeelle voi ja pitää lähteä kärjillä, mutta kokonaisuus joustavasti halliten.

    Kysymyksesi markkinoinnin asemasta ja yhteydestä hukassa olevaan digitalisaation johtamiseen on sekin varmasti ihan aiheellinen. Itse katson asioita tällä hetkellä asiakaspalvelun kehittämisen suunnasta ja olen käytännössä ottanut digitalisaation omalle pöydälleni ja sissitaktiikalla syötän sitä ympäri organisaation, vaikkei natsoja olekaan.

  • Markku Vierula
    Markku Vierula
    Posted at 13:03h, 21 marraskuun Vastaa

    Kiitos viestistä, Timo. Ja varsinkin viestin sisällöstä. Tiedämme, että julkisessa hallinnossa(kin) pohditaan markkinoinnillisia ja markkinoinnin alueelle kuuluvia seikkoja. Organisaation julkinen rooli, maine ja sosiaalinen tehtävä ovat agendalla. Asiakkuuksista puhumattakaan. Markkinointi on katveessa monesta syystä: eihän julkishallinto nyt voi markkinoida :), vaikka markkinoikin kaikella tekemisellän. Suurempi ongelma lienee, että terminä markkinointi on vaikeasti hahmotettavissa – samoin kuin sisällön luomisessa siiheen. Kun se yrityspuolellakin se nähdään valitettavan usein vain mainontana, niin miten sitten julkisella puolella.
    Timo, jatka sissinä. Pidä niska paidankauluksessa ja vie digitalisaatiota eteenpäin. T, markku

Osallistu keskusteluun