Vanhasta uutta. Inhimillisiä innovaatioita.

Aika on kypsä teknologian inhimillistämiselle. Monen innovaation tavoitteena on yhä useammin piilottaa teknologia ja tarjoilla yhä enemmän tuttua materiaalia ja käyttäjäkokemusta.

Olet vierailemassa Googlen päämajassa Kaliforniassa. Vierastilaisuudessa Googlen edustaja alkaa kertoa internet- ja hakukonejätin tuotteista ja näkemyksistä. Mikä on viimeinen asia, jonka odotat kuulevasi?

Uutuustuote pahvilaatikosta, toisin sanoen pahvista taitelluista VR/360-laseista, joihin saa kiinnitettyä älypuhelimen kumilenkillä.

Tiesitkö, että Googlen kehittämiä ”pahvilaatikoita” on toimitettu viime aikoina yli 5 miljoonaa kappaletta? Kasvu jatkuu ja kohta näitä on liikkeellä moninkertainen määrä.

Lasien nimi on inhimillisen äärimmäisen yksinkertaistetusti cardboard – pahvi. Pahveista on tuotettu maailmalla 50-60 erilaista versiota eri brändäyksillä. Tunnetuin esimerkki lienee New York Timesin tilaajilleen lähettämät pahvilasit, joiden kautta älypuhelimesta voi lehden uutisia katsoa 360-elämyksenä. Ne saavat uutiset heräämään eloon aivan uudella tavalla, vievät lukijan sisälle uutiseen. Uutta sisältöä toimitetaan tilaajille jatkuvasti.

Miten pahvi päätyi teknologiatuotteen materiaaliksi? Valtteina olivat tuttuus, edullisuus ja inhimillisyys. Massamarkkinoille pääseminen vaatii yhä enemmän näiden komponenttien lisäksi helppoa kuljettamista ja tuotannon nopeaa skaalautuvuutta. Mieti kumpi on helpompi skaalata neitseelliselle markkinalle: mustasta muovista rakennettu painavahko päähän kiinnitettävä laite, joka vaatii edelläkävijöiden kohderyhmän niin hinnaltaan kuin käytettävyydeltään vai kevyt, pahvinen, käsissä pidettävä, leikkisästi koottava rasia, joka menee taiteltuna vaikka taskuun?

Tekninen uutuusarvo ja edelläkävijät kohderyhmänä eivät jokaisessa uutuudessa enää riitä. Hyvässä käyttökokemuksessa on usein 10% uutta ja 90% tuttua. Materiaalivalinta on osa käyttökokemusta.
Kaupalliselle menestystarinoille kasvaa uusia alustoja kun uusi ruokkii vanhaa – tässä tapauksessa uusi teknologia ruokkii vanhan materiaalin uusiotarkoitusta.

toinen-mielipide-katiriikonen1

Otetaan esimerkki toisaalta: lineaarinen televisiokaan ei ole sittenkään ihan vielä kuollut, vaan esimerkiksi tietyt live-lähetykset ja ohjelmaformaatit keräävät ennätysyleisöjä. Mikä tv:n kaltaista vanhaa alustaa on sitten ruokkinut? Pitkälti sosiaalisen median alustoilla käydyt spekulaatiot, keskustelut, hehkutukset ja trollit. Uusi media ruokkii vanhaa.

Kun seuraavan kerran mietit digitalisaation tai uusien kaupallisten palveluiden ja tuotteiden mahdollisuuksia, leiki ajatuksella, miten saat innovaatiot tuomaan uusia tarkoituksia asioihin, jotka ovat ihmisille jo tuttuja ja turvallisia.

Innovaatioissa teknologiat ovat hyviä renkiä, kun taas inhimillisyys, skaalautuvuuden helppous ja tuttu lähestyttävyys erinomaisia emäntiä ja isäntiä.

Jakoa
Kati Riikonen
Kati Riikonen

Kati Riikonen on toiminut CDO:na, markkinointijohtajana, yrittäjänä, alihankkijana ja nyt markkinointialan palveluita tarjoavan Isobar Finlandin toimitusjohtajana sekä MTL:n hallituksen varapuheenjohtajana. Jokaisessa roolissa hän rakentaa yritysten menestystä digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä monipuolisin kaupallisin keinoin.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun