Vaikuttajamarkkinointi. Nyt.

Vaikuttajia on hyödynnetty omien asioiden ajamisessa jo antiikin ajoista lähtien. Vaikuttajamarkkinointiin ollaan silti vasta heräämässä suuressa mittakaavassa. Suomessa kolme vuotta sitten käynnistetty vaikuttajamarkkinointitapahtuma PING Helsinki porskuttaa nyt suurempana kuin koskaan yli kuudellasadalla osallistujallaan. Vaikuttajamarkkinoinnin aika on täällä ja tänään.

Lyhyesti vaikuttajamarkkinoinnissa on kyse yhteyksien luomisesta vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa, jotka voivat vahvistaa ja laajentaa brändisi näkyvyyttä, eli suhteen luomisesta liiketoimintasi kannalta oikeiden kavereiden kanssa. Näin sinua lähestyttäisiin ensimmäisenä, kun vastaan tulee ongelma, sopiva asiakkuus tai uusi innovaatio. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla voit tavoittaa suurten massojen lisäksi pieniä, kapeita kohderyhmiä ja saavuttaa huomattavasti suuremman vaikuttavuuden kuin millään muulla medialla.

Ilmatilan herraksi vaikuttajamarkkinoinnilla

Kuluttajabrändit ovat jo huomanneet bloggaajien ja julkkisten hyllyjä tyhjentävät voimat. Tunnetun tubettajan tai muotibloggaajan antamat kehut ovat Helsingin Sanomien etusivua arvokkaampaa markkinointia. Vaikka Hesarin tehokkuuden ohittaminen ei nykyään paljoa vaadi, asian oivaltaminen on saanut monet havahtumaan maailman muuttumiseen. B2B-maailmassa ”ne tubettajat ja muotibloggaajat” ovat asiakkaiden edustajia ja medioita sekä toimialansa mielipidevaikuttajia ja -johtajia, joilla on näkemystä ja rohkeutta sanoa asiat suoraan. Ja heitä kuunnellaan luotettavina lähteinä. Mitä kuluttajabrändit edellä, sitä yritysten välisessä markkinoinnissa seurataan perässä. Ja hyvin tuloksin.

Toimialasi ilmatila tuntuu aina täydemmältä maasta kuin korkeuksista katsottuna, ja sen ensimmäisen askeleen ottaminen voi tuntua ylitsepääsemättömältä. Tyhjästä esiinponnahdus voi olla haastava ponnistus mielestään aktiivisellekin yritykselle, ja vaikka sinulla olisi mielin määrin hyvää sanottavaa, niin eihän se auta, jos siitä ei kukaan tiedä. Jos pystyt luomaan markkinoinnistasi arvonlähteen asiakkaillesi, voit laajentaa sen kaikupohjaa toimialojen vaikuttajien ja asiakkaidesi voimalla.

Toiminnan ideana on luoda ja rakentaa yhteyksiä toimialan näkijöihin luomalla arvoa heille, ennen kuin olet saavuttanut aseman, jossa voit pyytää sitä heiltä. Taitavat B2B-markkinoijat luovat yhteyksiä luodakseen jaettua lisäarvoa: tehdäkseen osaamistaan tunnistetuksi, saavuttaakseen paremman asiakasymmärryksen ja kontakteja eri ostovaiheissa oleviin asiakasehdokkaisiin sekä lisääkseen luotettavuuttaan. Vaikuttajat voivat auttaa sinua pääsemään tavoitteisiisi, ja maineesi on tässä kaikki kaikessa.

Kirjoitan tässä vaikuttajamarkkinoinnista enemmän vaikuttajien hyödyntämismielessä, mutta yhtä tärkeää on hyödyntää nykyisten ja tulevien asiakkaidesi vaikuttavuutta. Jos ajattelisit, että asiakkaat ovat fanejasi, kohtelisit heitä kovin eri tavalla ja miettisit, kuinka toimintasi tuo heille lisäarvoa. ”Mitä fanini jakaisi eteenpäin ja miten kiittäisin heitä?” Olethan yhtä suuri kuin fanijoukkosi.

Kun innostut vaikuttajamarkkinoinnista, mieti alkuun, mitä haluat saavuttaa, sillä vaikuttajien hyödyntäminen markkinoinnissa on pitkäjänteistä puuhaa. Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt ovat silti vaivan arvoisia, sillä vaikuttajien avulla laajennat ja vahvistat viestiesi vaikuttavuutta. Löytämällä oikeat vaikuttajat pääset liiketoimintasi kannalta oikeisiin pöytiin ja saat äänesi kuuluviin oikeissa tapahtumissa. Kannattaa muistaa, että kyse ei ole vain suurista seuraajamassoista, vaan henkilön nauttimasta arvostuksesta maassa tai toimialallaan; tunnista siis äänitorvien lisäksi myös harmaat eminenssit ja taustavaikuttajat.

Hyvin toteutettuna vaikuttajamarkkinointiohjelma kasvattaa mainettasi luotettavana ja vaikuttavana toimijana sekä osaamisesi tunnistettavuutta. Parhaimmillaan se luo sinulle yhteyksiä medioihin luotettavana tietolähteenä, tuo huomiota yrityksellesi ja sen osaajille sekä kasvattaa roolianne toimialanne mielipidevaikuttajana – jopa mielipidejohtajana. Nopeasti tämä ei käy, mutta tavoittelemisen arvoista se kyllä on.

Jakoa
Jarkko Kurvinen
Jarkko Kurvinen

Jarkko Kurvinen kannustaa yrityksiä rakentamaan kilpailuetua mielipidejohtajuudella ja tekemään markkinoinnista aidosti palvelua. Jarkon intohimona on nostaa yritysten markkinointi uudelle tasolle. Jarkko on kirjoittanut kollegoidensa kanssa kirjat Blogimarkkinointi (2011), Mielipidejohtaja (2014) ja B2B-markkinoinnin ja -myynnin pelikirja (2016) sekä hänen uusin kirjansa Henkilöbrändi julkaistiin 2017 jouluna.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun