Uudistuminen

Maailmasta on tullut digitaalinen, jatkuvasta muutoksesta uusi normaali. Emme voi johtaa muuttunutta maailmaa vanhan maailman mittareilla, saati strategialla. Se johtaa keinotekoisiin rajoitteisiin, jotka ovat vain mielessäsi, mutta ikävä kyllä näkyvät tekemisessäsi. Uuteen maailmankuvaan sopii paremmin johtaminen tuloksista nähden kuin tehdyistä työtunneista käsin. Kun unohdat menneen maailman käsitykset ja rajoitteet, voit aloittaa uudistumisen ja viedä tekemistäsi päivä päivältä paremmaksi.

Uudessa maailmassa on viisi voimaa, jotka voivat ajattelutavastasi riippuen joko avata mahdollisuuksia tai vaikeuttaa tekemistäsi. Nopeus, sopeutuminen, läheisyys, skaalautuvuus ja mitattavuus. Mieti, mitä nämä tarkoittavat sinun liiketoiminnassasi.

Kaikesta on tullut välitöntä

Saamme yhteyden keneen tahansa välittömästi, toisaalta haluamme kaiken heti. Kaikki tieto on heti saatavillamme ja palaute on välitöntä. Meillä on mahdollisuus tavoittaa heti miljoonia ihmisiä, joskin tänä päivänä kynnys kuunnella on kasvanut merkittävästi. Markkinatilanne, odotukset, kilpailijat, mahdollisuudet  ja vallitsevat mielipiteet muuttuvat nopeammin kuin koskaan. Muutosten nopeus saattaa meidät pohtimaan, miten saamme pidettyä tekemisemme kasassa, kun joka päivä tulee uutta reagoitavaa. Toisaalta miten johdamme tekemistä jatkuvan muutoksen keskellä oikeaan suuntaan.

toinen-mielipide-kurvinen-3

Kasvavat asiakasodotukset vaativat sopeutumista

Voimme yksilöidä viestimme juuri sinulle, kuin olisimme juuri keskustelleet. Yksilöllisyys näkyy muunakin kuin etunimen viljelynä. Se on tunnetta ja innostusta. Esimerkiksi B2B ei ole lyhenne boring to boringista. Vai hyytyykö sinulta hymy töihin tullessasi? Tänään kaikkea kaikille ei vaan toimi, koska haluamme yksilöllisen asiakaskokemuksen. Pystymme mukautumaan asiakkaan kehonkieleen paremmin kuin koskaan, mutta se vaatii uudenlaista asiakasymmärrystä ja kykyä viedä ymmärrys arkeen. Muuntautumisesta yrityskeskeisestä asiakaskeskeiseksi ja tahtoa johtaa tekemistään asiakasarvolla.

Etäisyydet ovat menettäneet merkityksensä

Kilpailijasi on seuraavalla välilehdellä riippumatta maantieteellisestä sijainnistaan. Kaikki tieto kulkee taskussamme mukana ja on aina saatavilla. Kun aiemmin myyjä pystyi kontrolloimaan asiakkaan tiedonsaantia, tänä päivänä me tiedämme ostajina enemmän kuin koskaan. Silti janoamme näkemyksiä, sillä hukumme tietoon yksinämme. Monessa organisaatiossa ollaan keskitetty toimintojen sijaintia fyysisesti, nykyään työkaluilla voidaan tuoda koko yritys yhteen paikkaan globaalisti. Näkyvyydestä on tullut kilpailukykytekijä ja näkemisestä kilpailuetutekijä, oli se sitten läpivalaisu organisaatiosi osaamiseen tai näkymä huomisen sumuverhon taakse.

Maailma, jossa kertoimet muuttavat pelin

Voit tavoittaa tänään yhtä hyvin kymmenen kuin miljoonakin ihmistä. Ongelma on vain siinä, onko sinulla merkityksellistä sanottavaa? Voimme automatisoida rutiineja ja jättää vain tärkeimmät asiat ihmisten tehtäviksi, kunnes nekin automatisoidaan. Voimme tehdä kaikkea enemmän, nopeammin ja tehokkaammin, mutta tukeeko johtamisjärjestelmämme tällaista tekemistä? Jos suunnittelusyklisi on jäänyt vuosisuunnitelmien tasolle, sinulta uupuu kyky skaalata ketterästi ja reagointikykysi on todennäköisesti hyvin heikko. Toisaalta jos olet saanut hivutettua tekemisesi ketteräksi parin viikon suunnittelusykleillä päivittäisellä seurattavuudella, voit resurssoida ja reagoida kaikkeen lähes välittömästi.

Kaikki on mitattavaa

Yrityksessä on vain kaksi asiaa, jotka tuovat rahaa taloon, markkinointi ja tuotekehitys, kaikki muut ovat kulua. Pystymme johtamaan yritystämme tiedolla ja ennakoimaan tulevaa uusilla tavoilla. Pystymme porautumaan asiakkaan kehonkieleen digitaalisesti halliten kaikkia kohtaamispisteitä mitattavasti. Pystymme seuraamaan uusasiakashankinnan hintaa, asiakasuskollisuutta ja asiakkaan elinkaariarvoa reaaliaikaisesti ja tekemään päätöksiä niin tuotteen kuin toimenpiteidemme osalta välittömästi. Kysymys kuuluukin, onko organisaatiollasi kyky muovata tekemistä tiedon pohjalta tässä ja nyt?

Uusi maailmankuva vaatii uudenlaista tekemistä. Se kyseenalaistaa johtamisjärjestelmät, organisaatiokaaviosi ja ennen kaikkea ajattelusi tason tuomat rajoitteet tekemiselle. Uudessa maailmassa menestyvät yritykset kokeilevat ketterästi tavoitteidensa sisällä jatkuvasti uutta vaalien toimivaa ja oppien epäonnistumisista. Uuden ajan kokeilukulttuurin paras mittari on se, tekeekö yritys uusia virheitä vai toistaako se vain vanhoja. Voit itse valita, ratsastatko muutoksen aallonharjalla vai tyydytkö vanhan maailmankuvan asettamiin rajoitteisiin. Siksi tarjoamme Toisen Mielipiteen. Auttaaksemme.

Jakoa
Jarkko Kurvinen
Jarkko Kurvinen

Jarkko Kurvinen kannustaa yrityksiä rakentamaan kilpailuetua mielipidejohtajuudella ja tekemään markkinoinnista aidosti palvelua. Jarkon intohimona on nostaa yritysten markkinointi uudelle tasolle. Jarkko on kirjoittanut kollegoidensa kanssa kirjat Blogimarkkinointi (2011), Mielipidejohtaja (2014) ja B2B-markkinoinnin ja -myynnin pelikirja (2016) sekä hänen uusin kirjansa Henkilöbrändi julkaistiin 2017 jouluna.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun