Toimitusjohtajan saappaissa

Markkinoinnin kummitäti Anne Korkiakoski on herätellyt kevään ajan suomalaisia yrityksiä markkinoinnillisesta talviunesta. Anne on täräyttänyt pöytään niin faktaa, väitettä kuin hieman provokaatiotakin suomalaisen markkinoinnin tilasta. Herättely ei ole tarkoitettu viihdyttäviksi seminaaripuheiksi. Ilmaan on ammuttu lähtölaukaus suomalaisyritysten markkinointi-investointien kasvattamiseksi, jotta suomalaiset pärjäisivät kilpailussa maailmalla.

Suomalaisyritysten markkinointibudjettien koko on keskimäärin 3,8 % liikevaihdosta, kun sama luku Yhdysvalloissa on 10 %. Tehtävä ei siis ole helppo, eikä se ole tarkoitettu yhden naisen show’ksi. Seuraavaksi estradi on meidän. Yritysten arjen tekijöiden ja näkijöiden. Miten muuttaa Suomessa alihyödynnetyn markkinoinnin roolia yritysten sisältä päin? Miten roolia voi muuttaa muuttamalla omaa käyttäytymistään? Tässä muutamia omia herättelyitäni.

1. Think like a CEO.

Edusta aina lähtökohtaisesti koko yritystä. Vaikka taskussasi on markkinointijohtajan käyntikortti, päässäsi kannattaa olla CEO:n hattu. Olet palkattu vastaamaan samoihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin kuin toimitusjohtajanne. Markkinoinnin tehtävän laajuus on aivan yhtä suuri kuin CEO:n perspektiivi. Markkinoinnilla on myös kyky auttaa yritystä hämmästyttävän monilla tasoilla. On terveellistä laittaa välillä markkinoinnin lasit pois silmiltä, ja unohtaa ”markkinoinnilla argumentointi”. Kokonaisuuden katsominen auttaa tarttumaan tärkeimpiin mahdollisuuksiin.

2. Ei ole olemassa yhden koon sukkahousuja.

Markkinoinnin tehtävä juuri teidän yrityksessänne on toinen kuin jossain toisessa yrityksessä. Markkinoinnin tehtävä on todennäköisesti myös toinen, kuin miten kollegasi myynnissä sen näkee. Koska markkinoinnin rooliin ei ole yhtä sapluunaa, on siitä siksi niin helppoa olla montaa mieltä. Kaiken lisäksi tehtävä vaihtelee jatkuvasti – ja sen pitää vaihdella – yrityksen toimintaympäristön muutoksessa. Uskalla siis rohkeasti luoda oma sapluunasi ja pitäytyä siinä. Kun olet määritellyt tonttisi CEO-hattu päässä, et voi olla väärässä.

3. Älä pöhise markkinointipiireissä.

Jotta voit kehittää itsellesi ”Think like a CEO” -ajattelutavan, et voi pöhistä vain markkinointipiireissä. Ota avosylin vastaan jokainen mahdollisuus keskustella yrityksesi erilaisia näkökulmia edustavien kollegojen kanssa. Mene palavereihin, joissa markkinointi ei tyypillisesti ole agendalla. Lähde mukaan asiakastapaamisiin tai ota luurit korville ja kuuntele muutama puhelu asiakaspalvelussa. Hae itsellesi mentoreita tai muita ajattelun peilejä myös markkinointiosaamisen ulkopuolelta.

toinen-mielipide-vuori

Olisi muuten helppo sortua kritisoimaan, ettei markkinointibudjetti ole markkinoinnin menestyksen mittari. Anne ja Siksi markkinointia -hanke väittävät kuitenkin, että panostukset markkinointiin korreloivat yrityksen kasvuhalun ja itseluottamuksen kanssa. Tarvitsemme siis yhtälailla rohkeita markkinoinnin kuin liikkeenjohdon visionäärejä. Ja mikä olisi vielä parempaa, tarvitsemme markkinoinnin ja liikkeenjohdon visionäärisiä työpareja. Anne Korkiakoski ja Matti Alahuhta taisivat olla huippuesimerkki tällaisesta työparista.

Jakoa
Jaana Vuori
Jaana Vuori

Jaana on markkinoinnin ja viestinnän moniottelija, jonka mielestä maailmanluokan markkinointi on jokamiehen oikeus. Harrastaa harrastusten kokeilua, työskentelee Fonectalla. On aina siellä, missä oppii jotain uutta.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun