Tarinat herättävät yrityksen brändin henkiin

Unelmana olla maailman paras. Moniko uskaltaa unelmoida näin suuresti? Kun yritys perustetaan toteuttamaan yrittäjiensä unelmaa, unelmasta uskalletaan kertoa ja siihen uskotaan toteuttaen sitä vankkumattomasti arjessa, on loppu historiaa. Kyrö Distilleryn brändijohtaja Mikko Koskinen valittiin juuri Suomen markkinointihenkisimmäksi insinööriksi. Miksi? Heidän tarinaansa elävät todeksi myös asiakkaat ja tarina on hiljalleen alkanut kertoa itse itseään. Kyllä Suomessakin osataan.

Miksi yrityksesi on perustettu? Mistä teillä on uskallettu unelmoida? Miten se näkyy tänään? Päästäksesi ihon alle, sinun kannattaa kertoa tarina, sillä tarinat herättävät yrityksen brändin henkiin.

Tarinat ovat väkevä työkalu viestintään. Tarina sitoo yhteen toiminnan tarkoituksen, tehtävän ja strategian tuottaman, erilaistavan asiakasarvon helposti kommunikoitavaan muotoon. Tarinat ruokkivat työn merkityksellisyyttä ja luovat yhteisöön tunnetason yhteyden, joka tukee yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Jos yritykseltäsi puuttuu väkevä tarina, vaikeutat tarpeettomasti viestintäänne etkä pysty kommunikoimaan tehokkaasti erilaistavaa asiakasarvoanne.

Tarinoiden merkitystä johtamisessa ei voi liikaa korostaa. Hyvät tarinat energisoivat ihmiset ja kokoavat heidät yhteisen tarkoituksen taakse sekä tukevat yrityksen tavoitteiden toteutumista. Ne vievät koko yritystä eteenpäin, herättävät tunteita ja antavat kuulijalle energialatauksen. Henkilöstön tulee syttyä samasta unelmasta kuin johtajansa, ja heidän pitää pystyä ostamaan sama idea paremmasta huomisesta. Yrityksen ihmisten ja sen kohderyhmien pitää pystyä samaistumaan tarinoihin ja olemaan osa yhteistä tarinaa.

Yrityksen yhteinen tarina kertoo, miksi yritys on olemassa, mikä on sen olemassaolon oikeutus, mistä se on tullut, miksi työtä tehdään ja mihin ollaan menossa sekä tärkeimpänä, kuinka yritys ottaa haltuun kohderyhmänsä: ratkaisemalla asiakkaan ongelmia ja auttamalla tätä tavoitteidensa saavuttamisessa. Tarina inspiroi yhteisen, jaetun näyn. Hyvässä tarinassa ei ole mitään ”päälleliimattua”, vaan se kumpuaa yrityksen tarkoituksesta, kulttuurista ja ihmisistä.

Tarinoiden tarkoitus on synnyttää keskustelua, rakentaa luottamusta ja jättää muistijälkiä eli päästä ihmisten suojamuurien läpi ja paaluttaa haluttu vaikutus vastaanottajaan. Mielikuvituksen voima on ääretön. Ja siihen pääset käsiksi vain tarinalla.

Kun teet asiakkaastasi tarinoidesi sankarin, huomiosi on taattu

Tarinan voima perustuu siihen, että kun pelkät faktat vetoavat vain järkeen, tarina vetoaa tunteeseen. Tunne ohjaa ihmistä moninkertaisella voimalla järkeen verrattuna, vaikka kuinka haluaisimme uskotella itsellemme, että olemme rationaalisia olentoja. Potentiaalisia asiakkaitasi eivät kiinnosta yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi, vaan he ovat kiinnostuneita itsestään. Miten sinä voit auttaa häntä, miten pystyt helpottamaan hänen elämäänsä ja miksi?

Tarinasta tulee kiinnostava ja merkityksellinen, kun rakennat sen kohderyhmäsi näkökulmasta nostamalla sen sankariksi asiakkaasi. Kasvatuksessa tarinoiden tarkoituksena on opettaa ja valistaa lapsia. Samaan tapaan tarinankerrontaa hyödyntävä markkinoija taustoittaa asiakkaalle olennaisen hankintapäätösten tueksi ja osoittaa, miten asiakas hyötyy ja saa merkitystä hankinnasta arjessaan.

Hyvä tarina erilaistaa. Tarina ei vielä tee huonosta tuotteesta hyvää, mutta ilman tarinaa hyväkään tuote ei saa jalansijaa. Ihmiset ostavat mieluummin ajatuksen siitä, miksi ja miten teet jotain, kuin siitä, mitä teet. Asiakkaat haluavat ostaa mieluummin tarkoituksesi, sillä sen avulla he voivat laajentaa omaa tai yhteisönsä identiteettiä.

Inspiroi unelmia ja luo arvoa

Johtamisessa tarinan tarkoitus on auttaa kaikkia sisäistämään, minkälaista unelmaa he ovat toteuttamassa ja miten sinne päästään. Yhteinen tarinamme kertoo, mistä olemme tulleet, missä olemme nyt, mikä on mahdollista ja mihin olemme menossa. Koska voimme jatkaa vain sieltä, missä nyt ollaan, tarinan tulee perustua yhteisiin tosiasioihin ja jaettuihin arvoihin, jotta yhteinen matka voi alkaa. Hyvä tarina kuvaa, miltä maailma näyttää tavoitetilassa unelmamme toteutuessa ja mikä on oma osuutemme tulevaisuudenkuvassa.

Vastuullisuudella voi tehdä myös kannattavaa bisnestä. Näin sanoo Kotipizza, ja kertoo tarinaa tuottajistaan, yrittäjistään ja huolenpidostaan tavoitteenaan tarjota asiakkailleen maailman parasta pizzaa – vastuullisesti. Tämä tarina maailman pelastamisesta on helppo ostaa ja osallistua. Luotu maailmanpelastusliike näkyy myös Kotipizzan pörssikurssissa vuosineljänneksittäin rikottuina myyntiennätyksinä. Aika väkevää.

Hyvä tarina sulattaa sydämen. Tarinat välittävät kuulijoilleen merkitystä ja arvoa. Niin työntekijät kuin asiakkaatkin kertovat yrityksestäsi tarinoita tälläkin hetkellä, mutta tarinat vaihtelevat kertojasta toiseen. Tarinankerronta on väkevä työkalu niin johtamisessa kuin arvon viestimisessä. Älä kuitenkaan hukuta asiakastasi kylmiin faktoihin, vaan herätä hänessä halu kuulla lisää – näytä intohimosi aihetta kohtaan, innosta, herätä tunteita ja jätä muistijälkiä. Jos haluat jonkin asian jäävän mieleen, kerro se tarinan muodossa.

Tarinankerronnalla pääset osallistamaan asiakkaasi yrityksesi unelmaan ja auttamaan häntä jakamaan sitä rinnallasi. Jos koet toimialasi tylsäksi etkä usko, että tarinasi kiinnostaa asiakkaita, muista, ettei tylsiä aiheita ole olemassakaan – on vain tylsiä kertojia. Älä siis anna korporaatioeläinten latistaa unelmaasi latteuksiksi, vaan kerro siitä omin sanoin, palo silmissäsi.

Jakoa
Jarkko Kurvinen
Jarkko Kurvinen

Jarkko Kurvinen kannustaa yrityksiä rakentamaan kilpailuetua mielipidejohtajuudella ja tekemään markkinoinnista aidosti palvelua. Jarkon intohimona on nostaa yritysten markkinointi uudelle tasolle. Jarkko on kirjoittanut kollegoidensa kanssa kirjat Blogimarkkinointi (2011), Mielipidejohtaja (2014) ja B2B-markkinoinnin ja -myynnin pelikirja (2016) sekä hänen uusin kirjansa Henkilöbrändi julkaistaan jouluna.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun