Strategisesta mainonnasta kokonaisvaltaiseen markkinointiin

Konsulttiyhtiö McKinseyn mukaan maailman parhailla myyntiorganisaatioilla on 5 ylivoimaista kilpailutekijää.

Ne ovat ensinnäkin löytäneet kasvua sieltä mistä muut eivät ole sitä löytäneet. Toisekseen ne antavat asiakkailleen mahdollisuuden ostaa itselleen parhaiten sopivalla tavalla. Näissä huippujen huipuissa asiakasvastuulliset on vapautettu tekemään asiakastyötä. Niissä keskitytään kehittämään ihmisiä. Kaiken lisäksi, ne odottavat tuloksia kaikesta siitä työstä mitä tekevät.

Lisään tähän listaan vielä pari asiaa. Minusta huippujen huiput eivät ainoastaan kehitä ihmisiä, vaan yrittävät ymmärtää asiakkaitaan muita syvemmin. Ne saavat asiakkaat kokemaan aitoa iloa ja lisäksi ne näyttävät asiakkaittensa silmissä edelläkävijöiltä.

Suomalaisessa keskustelussa kokonaisuus hajoaa palasiksi

Suomalaisessa keskustelussa asiantuntija toisensa jälkeen ilmoittaa vihdoinkin löytäneensä viisastenkiven, Graalin maljan, ja heti löydettyään hän heittää sen asiaa syvällisemmin miettimättä väkijoukkoon, joka palavasti haluaa saada siitä kopin. Yleensä käy kuitenkin niin, että sen kiven lentorata ei osu käsiin, jotka siirtävät kiveä toisille. Se kivi kolahtaa aina jonkun kalloon. Suojaamattomaan paljaaseen päähän. Siihen päähän tulee kiven kokoinen aukko ja ajatuksenjuoksu katkeaa siihen paikkaan.

Suomalainen markkinointi on parhaimmillaankin vain strategista mainontaa

Kiinalainen strategia-ajattelu lähtee siitä, että viholliselle pitää tarjota tietoa, jolla se sidotaan tekemään jotakin muuta kuin sen oikeasti kannattaisi. Ajoittain minulle tulee mieleeni, että suuri osa markkinoinnin parissa käytävästä keskustelusta on jonkin kiinalaisoppeja lukeneen salajuonta.

Meitä ohjataan jatkuvasti puhumaan aidan seipäistä, kun sen sijaan pitäisi puhua, mihin me raivaamme oman peltomme, mitä ja miten siellä pellolla oikeasti viljelemme.

Markkinointiala on kaivannut ylimmän yritysjohdon arvostusta niin kauan kuin oma muistini riittää. Yhtä kauan markkinointiala on syyllistynyt erilaisten muoti-ilmiöiden ylikorostuneeseen asemaan keskustelussa. Markkinointialan ihmiset ovat bisnesmuotien orjia. Muodin parissa on sanonta: Muoti on niille, joilla ei ole omaa makua.

Bisnesmuodista voi sanoa, että bisnesmuoti on niille, joilla ei ole omia aivoja.

Olen muutoksen kannattaja. Se on huippuosaajista koostuvan tiimimme työn ydintä. Tarjota yksilöille ja yrityksille vaihtoehtoja, jotka tekevät siitä edelläkävijän. Samaan aikaan on kuitenkin tärkeää katsoa isoa kuvaa. Ei pidä reagoida jokaiseen rasahdukseen eikä matkia kaikkea mitä sanotaan muodikkaaksi. Silti pitää olla valppaana ja toimia silloin kun on sen aika.

Menestyvimmät yritykset ovat ymmärtäneet, että markkinointi on yrityksen tapa ajatella kaikkea mitä se tekee. Keskimääräinen suomalainen markkinointijohtaja ymmärtää strategisen viestinnän, strategisen mainonnan ja strategisen myynnin. Kuinka monta heistä ymmärtää tuotekehitysprosessin, innovaatioiden synnyttämisen ja kaupallistamisen?

Luultavasti aika harva, sillä vaikka olemme OECD maista numero yksi innovaatioihin ohjatuissa panostuksissa, olemme vasta sijalla 39 niiden kaupallistamisessa.

Meillä on muutama lupaava esimerkki strategisesti markkinointia ajattelevista yrityksistä, kuten vaikkapa Grano tai Finlayson, mutta se on hehtaarikaupalla liian vähän.

Ainoa tapa saada niitä lisää, on nostaa keskustelun tasoa. Siirtyä puhumaan yhä enemmän siitä, mitä on kokonaisvaltainen strateginen markkinointi. Eli kuinka siivousta ja taloushallintoa myöten jokaisen henkilön on ajateltava, miten minun oma työni auttaa meitä onnistumaan paremmin, siinä mikä on ydintavoitteemme.

Myydä kannattavasti asiakkaillemme.

Jakoa
Pasi Sillanpää
Pasi Sillanpää

COO Kommunikaatiotoimisto Kuudes Aisti Oy. Tarkoituksella asioita vastakkaisesta kulmasta katsova keski-ikäinen nuorukainen.

2 Kommenttia
  • Markku Vierula
    Markku Vierula
    Posted at 11:23h, 15 syyskuun Vastaa

    …viisi ylivoimaista kilpailutekijää (kun mainitset myyntiorganisaation)
    …ovat löytäneet kasvun sieltä mistä muut eivät….
    Tässä on mielenkiitoinen törmäys.
    Kun myyntiorganisaatio löytää uusia markkinoita, niin eikö se ole juuri markkinoinnillista osaamista, jolla tuo saavutetaan? Olen itse tehnyt töitä Unileverin kanssa Suomessa ja Euroopassa. Suomessa se on myyntiorganisaatio, mutta sen Hub on kovan luokan markkinointiorganisaatio. Se on osoittanut todeksi, että myynti on markkinoinnin yksi ulottuvuus.

  • Pasi Sillanpää
    Posted at 12:20h, 15 syyskuun Vastaa

    Kyllä. Jenkit ajattelevat tässä, että markkinointi ja myynti ovat samaa kokonaisuutta. Myynti on lopputulos.

Osallistu keskusteluun