Sisältömarkkinointi on parhaimmillaan taidetta

Hyvä taide imee mukaansa ja luo elämyksiä. Sisältömarkkinoinnin pitää toki olla hyödyllistä (se on sen olemassaolon edellytys), mutta parhaimmillaan se kohoaa yli tavanomaisen mediatäytteen ja imee mukaansa. Jaakko Tapaninen, Great Point, kuvaa onnistunutta sisältömarkkinointia pallopelitermillä ”sweet spot” – kun pallo ja maila kohtaavat toisensa ihanteellisesti ja pallo lähtee lentoon kuin itsestään, ajatuksen voimasta. Käsissä tunnet lyönnin keveyden. Voimaa ei tarvita, kun swingi on rento ja luonteva. Kaikki sujuu leikiten.

Parhaat sisällöt syntyvät myös flow-tilan tapaisessa henkisessä lennossa. Mailasta (tai hiirestä) ei saa puristaa liikaa. Kuin golfissa, hyvä lopputulos syntyy täydellisen keskittymisen ja samalla rentouden yhdistelmällä. Ja tulosta syntyy tekemisen ilosta. Sisältömarkkinoinnissa se näkyy myös toisessa päässä, lukijan näkökulmasta. Wau, hyvä meininki, mukaansa tempaavaa!

Tekemisen ilo on hieno juttu, mutta ei vielä riitä. Pitää olla, mistä rakentaa asioita, tietoa. Aiheen mukainen asiatieto yhdistettynä laajempaan sivistykseen antavat hyvät eväät. Jaa, että miksikö tuo jälkimmäinen? No ihan siksi, että ilman laajempaa sivistyspohjaa ja elämäntietämystä, asia kuin asia kaventuu fakki-idioottimaiseksi manuaalitiedon luettelemiseksi. Manuaalit ovat hyödyllisiä. Laitettakoon ne omaan lokeroonsa, josta ne kaivetaan, kun on tarvis. Manuaali edellä ei luoda uutta ja vielä vähemmän väräytetään asiakkaan tunteita.

Ja muistutanpa tässä vielä, että oli kyse B2C:stä tai B2B:stä, päätöksenteko perustuu aina enimmäkseen tunteisiin – vaikkapa tunteeseen siitä, että on rationaalinen.

Content Marketing Institute vinkkaa, mitä voimme oppia maailman huippubrändien sisältömarkkinoinnista:

  • Luo sisältöjä, joita halutaan jakaa, koska ne ovat hauskoja, voimakkaita, kiinnostavia tai ne sisältävät uutisarvoa.
  • Luo jotain ainutlaatuista, vaikkapa yhdistämällä jotain uutta vanhaan.
  • Personoi kokemus aina kun mahdollista.
  • Kerro tarina, joka koskettaa.
  • Jaa uutta tietoa (teach-sanan kääntäminen opettamiseksi jotenkin tökkii – suom. huom.).
  • Adaptoi sisältösi eri alustoille.

Hyviä ohjeita, mutta itse uskon, että sinä yllät loistavaan lopputulokseen, kun et pidä tuota listaa lunttina. Anna palaa intuition voimalla ja lue vasta jälkikäteen ohjelista. Älä häivytä tunteita, vaan anna niiden ohjata. Ehkäpä sitä kautta sielut kohtaavat, ja kauppakin käy, tosin pienellä viiveellä.

Jakoa
Lauri Sipilä
Lauri Sipilä

Lauri Sipilä on MARK Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun