Markkinoi tai häviä!

Markkinoi tai häviä!

Yrityksesi tuotteet ovat alansa huippua. Valitettavasti kauppa ei vaan käy tarpeeksi hyvin. Asiakkaat eivät ymmärrä, kuinka laadukkaista tuotteista ovat jääneet paitsi. Pitäisikö tehdä jotain muutakin kuin kiristellä hampaita?

Sen sijaan, että juutut pohtimaan tuotteesi teknisiä ominaisuuksia, voisit tehdä kuten menestyjät maailmalla. Tee itsellesi selväksi, miksi yrityksesi on markkinoilla. Mikä on sen suuri tehtävä tässä maailmassa? Miten se auttaa asiakkaitaan ja helpottaa heidän elämäänsä? Löytyisikö siltä pohjalta tiivis ja hyvä tarina, joka jää asiakkaiden mieleen ja tuovat heidät luoksesi? Pitäisikö se tarina tuoda julkisuuteen? Pitäisikö sinun astua esiin?

Yritysjohtaja, jos et ole vielä tehnyt markkinointia, tee nyt. Alat menestyä. Menestys kun perustuu asenteeseen, että aiot kasvaa ja olet ylpeä tarjonnastasi. Niin ylpeä, että haluat kertoa siitä julkisesti. Ja ponnistella täyttääksesi antamasi lupaukset.

Markkinoinnin legendaksi (joita on kymmenen henkilöä – muut ovat USAlaisia) maailmassa valittu professori Christian Grönroos on määritellyt markkinoinnin lupausten johtamiseksi. Se koostuu kolmesta elementistä: lupausten antamisesta, lupausten pitämisestä ja strategisesti kaikkein kriittisimmästä osasta, nimittäin lupausten mahdollistamisesta. Tämä jälkimmäinen vaatii koko yrityksen toiminnan organisoimista siten, että se voi todella toteuttaa vastuullista ja tehokasta markkinointia asiakaslähtöisesti.

toinen-mielipide-sipila

Maailmassa Suomen kilpailukyvyn perusteet ovat vahvat, ja Suomi luokitellaan innovaatiovetoiseksi maaksi, mutta voisimme hyödyntää potentiaaliamme huomattavasti paremmin. Suomi sijoittuu kauas kärkimaista, kun mitataan yritysten markkinoinnin hyödyntämistä erottelevana kilpailukeinona. Siis markkinointia ei hyödynnetä riittävästi.

Olisiko markkinoinnissa sinulle nyt ilmiselvä väline voitokkaan kilpailuloikan tekemiseen? Ainakin on aika astua ylpeästi esiin ja kertoa maailmalle, mitä sinulla on tarjottavana. Ei siinä voi ainakaan hävitä. Ja jos pelkäät rahan menetystä, voin lohduttaa. Se ei välttämättä maksa mitään. Vähän vaivan näköä kylläkin. Aloita skarppaamalla itsellesi käsitys siitä, mitä yrityksesi on ja edustaa markkinoilla asiakkailleen. Miten se erottuu kilpailijoista? Erottuuhan se?

Ja sitten tule esiin. Unohda teknisissä detaljeissa ja lillukanvarsissa rämpiminen. Kerro maailmalle tarinasi. Heiluta tunteita, kosketa sydämiä. Silloin olet voittaja!