Maailman laidalla

(muistin viimeisellä raidalla, sun nimesi muistan vaivalla)

Suomi on maailman kärkipäässä kun puhutaan teknologiasta ja teknologian kehityksestä. Maassamme terveydenhuolto, koulutus ja elintaso on huippuluokkaa. Monista näistä eduista saamme kiittää maamme osaavia teknologian edelläkävijöitä ja projekteja, jotka ovat vuosien saatossa mahdollistaneet korkean elintason kansallemme. Mutta viime vuosien kiihtyvässä kansainvälisessä kilpailussa ja digitalisaation murroksessa Suomi on alkanut jäädä jalkoihin.

Pelkkä talentti ja teknologinen täydellisyys ei enää riitä.

Markkinoinnillinen vaatimattomuutemme maana ja kansana on kovaa vauhtia jättämässä meidät rannalle ruikuttamaan. Parkettien partaveitset mitataan ja huomataan nyt myös näkyvyden, kuuluvuuden ja valovoimaisuuden perusteella. Askelmerkit on miettittävä uudelleen.

Onko vaatimattomuus hyve?

Ehkä. Mutta ei välttämättä liike-elämässä.

Kansainvälisenä yrittäjänä, 15 vuotta poissa Suomesta asuneena, olen turhautumiseen saakka seurannut Suomen yleistä kilpailukyvyn kehitystä muun maailman ja varsinkin Euroopan maiden kesken. Sparrattavaa on.

Meillä on uskomattoman korkeatasoista kykyä maassamme, ilmiömäisen innovatiivisia ja kehityskelpoisia globaalin menestyksen mahdollisuuksia omaavia start-uppeja ja energiaa pursuvia persoonia, jotka ansaitsisivat paikkansa maailman kartalla heti tänään. Mutta kukaan ei tätä tiedä Suomen ulkopuolella.

Suomi on maailman parhaiten pidetty salaisuus.

Me emme markkinoi itseämme (tarpeeksi), emmekä missään nimessä halua aiheuttaa minkäänlaisia kohuja. Olin muutama päivä sitten eräässä markkinointikonferenssissa Lontoossa, ja keskusteltuani muutamien asiantuntijoiden kanssa Euroopan eliitti-maista, valitettavan usein minun tuli muistuttaa Suomen olemassa olosta, ja siitä, että esimerkiksi Joulupukki on yksi Suomen suurimmista vientituotteista. Tai ainakin pitäisi olla.

Jotta tulemme pysymään kansainvälisessä kilpailussa mukana ja jotta voimme tulevaisuudessakin kutsua upeaa maatamme hyvinvointivaltioksi, meidän tulee toimia paljon äänekkäämmin, näkyvämmin, itsekkäämmin ja ylpeämmin.

Meidän tulee ottaa oma paikkamme markkina-areenalla ja lopettaa antamasta latua kaikille muille.

toinen-mielipide-mahon-1

Globaali pelikenttä – joka on kaikille avoinna

Digitalisaation ja internetin johdosta elämme, toimimme ja työskentelemme aivan uudenlaisella tavalla. Olemme ‘globaaleja kansalaisia’ ja jos otamme nopeat muutokset vastaan positiivisesti, kaikki on mahdollista.

Kuluttajat ja yritykset siirtyvät enenevässä määrin verkkoon, ja täten sen tuomat mahdollisuudet avaavat meille ovia, jotka ennen pysyivät visusti kiinni. Meidän on nyt tilaisuus harjoittaa kansainvälistä liiketoimintaa vain muutamia nappuloita painamalla. Globaalit potentiaaliset asiakkaat ja kumppanit ovat vain muutaman klikin päässä.

Miksi emme siis vielä hyödynnä maailman markkinoita täysin?

Suomen lokaali verkkotila (esimerkiksi www.google.fi) on jo hyvällä tahdilla täyttymässä ulkomaalaisista toimijoista, palveluiden ja tuotteiden tarjoajista, ja täten meidänkin tulisi tehdä samanlaisia shakki-liikkeitä. Taktiikoita on lukuisia, menestyksen mahdollisuudet ovat rajattomat (kirjaimellisesti!), joten rynnätään rohkeasti peliin mukaan.

Oma menestys on muidenkin menestys

Mitä enemmän kasvatamme omaa liiketoimintaamme, yritystämme tai tuote – ja palveluvalikoimaamme, sen paremmin pääsemme kaikki eteenpäin elämässä.

Joskus unohdamme, että yksin pääsemme toki eteenpäin nopeasti, mutta yhdessä pääsemme pitkälle. Oma menestys on muidenkin menestys.

Mitä tehokkaamman ja toimivamman ekosysteemin rakennamme oman liiketoimintamme ympärille, sitä suuremmin siitä hyötyy muutkin. Muistetaan siis olla ylpeitä osaamisestamme, ja aletaan markkinoimaan itseämme hieman tehokkaammin. Suomella on mahtavat puitteet menestykseen ja kovaan taloudelliseen kasvuun – ei siis jätetä yhtäkään potentiaalista partneria, kumppania, asiakaskuntaa tai hedelmällistä markkina-aluetta kylmäksi. Nyt Suomalaista Sisua markkinointiin, vallataan ja valloitetaan maailma!

Jakoa
Saija Mahon
Saija Mahon

Saija Mahon on useasti palkitun, kansainvälisen digitoimisto Mahon Digital Marketingin perustaja ja toimitusjohtaja.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun