Kipinää tekemiseen – alarivi hymyyn

Filosofian Akatemian tutkimuksen mukaan Innostunut ihminen on 16% tuottavampi. Kun ihmisellä on tietoa, taitoa ja palava tahto saada valmista priimaa aikaan, johan alkaa tapahtua! Miksi sitten aina ei tapahdu? Innostuksen luominen lienee ollut suomalaisessa ympäristössä vähän hömppää ja pehmojuttua. Kovat faktat ovat ratkaisseet. Jokainen pysyköön kyydissä, jos meinaa mukana olla…..
Olisiko nyt vähitellen alkamassa uusi aika, jossa on tilaa uusille ajatuksille ja asenteille?

Olen joskus kysynyt pk-yritysten toimitusjohtajilta, että kumman yrityksen he uskovat menestyvän. Sen, johon ihmiset raahautuvat aamuisin töihin, kun siitä maksetaan kerran kuussa vai sen yrityksen, jonka ihmiset tsemppaavat sydämen palo rinnassaan saadakseen oman rakkaan projektinsa kohoamaan menestyksen svääreihin. Ei ole ollut vaikea vastata. Vaikeampaa on ilmeisesti ollut luoda sitä yhteistä tsemppihenkeä ja panostaa esimerkiksi sisäiseen markkinointiin.

toinen-mielipide-laurisipila

Sisäinen markkinointi ei ole huuhaata ja kesäjuhlia. Se on aktiivista ja asiallista vaikuttamista omaan henkilöstöön ja sidosryhmiin. Sen avulla siirretään sekä tietoa että ennen kaikkea tahtoa. Sen synonyymi voisi olla yksinkertaisesti JOHTAMINEN. Se ei vaadi rahallisia investointeja juurikaan, jos niitä ei kaivata. Se vaatii kylläkin jonkin verran vaivannäköä, jota toisella nimellä voidaan kutsua työnteoksi. Johto on töissä siksi, että tekee töitä ja saa aikaan tuloksia. Johdon työtä on johtaa ja saada se kipinä siirtymään työntekijöihin. Fiksu ja taitava johto kykenee tähän. Lopputuloksena on parempi henki, kivampi meininki ja isommat luvut alarivillä. Nämä kun eivät ole toistensa vastakohtia.

Minua ihmetytti jossain lukemani kommentti, että ei töihin tulla viihtymään vaan saamaan aikaan tuloksia. Ovatko nuo todellakin vastakohtia? Ei kai – enää vuonna 2016?

Jakoa
Lauri Sipilä
Lauri Sipilä

Lauri Sipilä on MARK Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun