Kampaaja pelasti elämäni

Olin 16-vuotias, kun menin ensimmäisen kerran permanenttiin. Siitä on siis jonkin verran aikaa. Tuon jälkeen joka vuosi olen laitattanut päähäni permiksen monta kertaa vuodessa. Olen istunut muovirullat päässä elämässäni pitkästi yli sata kertaa.

Sitten se loppui, elokuussa tänä kesänä. Vaihdoin kampaajaa vain siksi, että vakituinen oli muuttanut elinpiirini kannalta väärään suuntaan. Oli siis pakko etsiä kiharoita varten uusi. Olin jo käynyt yhdellä kampaajalla silloin tällöin laitattamassa kampauksen. Sinne siis myös kikkuroita hakemaan, vaikka tuntematon hirvitti.

”Ei, ei, kiharat ovat nii out ja niin tätimäisiä, laitetaan sulle raidat.” Uusi kampaajani Pia perusteli, että saattaisin näyttää paremmalta toisenlaisessa lookissa. Näen vain itseni aina samassa mallissa enkä osaa kuvitella muuta. Siihen kuulemma fiksaantuu, ja ulkopuolinen katsoo toisin.

Pia oli myös sitä meiltä, ettei haittaisi, jos näyttäisin naisellisemmalta. ”Kasvatetaan vähän mittaa, näytän sinulle, kuinka sitä voi laittaa. Vaalennetaan vähän myös. ” Niin sitten mentiin kolmen minuutin jaakopinpainin jälkeen pää alumiinilappusissa kohti uutta tuntematonta.

Pidemmät hiukset ja vaalea väri. Minäkö blondi?! Minne menee vakuuttavuus?

Kas kummaa, peilissä ei näyttänytkään tyhmemmältä. Uuden lookini ansioista piristyin ja virkistyin. Olin iloisempi, heitin huulta aiempaa enemmän. Nurkan takana kyttäävä synkkämielisyys loittoni kauemmas. Aloin liikkua taas, kävin salilla ja vähensin vatsassa kasvavaa pullataikinaa.

Tunsin nuortuvani. Blondit väittävät, että heillä on hauskempaa. Se on totta, blondeilla on hauskempaa. Tapasin jo hylänneitä ystäviäni ja pistin ryömintävaihteen sijaan nelosta laatikkoon. Katselin liikuntasalin peilistä hikistä vaaleaa, suoraa tukkaani ja lisäsin spinning-pyörässä reippaasti vastuksia.

Eräs tuttava mies kertoi käyneensä MRoomissa kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla häntä oli kehuttu karismaattiseksi mieheksi, vaikka kampaajakaan ei ollut sama. Hän sanoi menevänsä vielä useaan otteeseen MRoomiin. ”Heidän konseptinsa ei ole se, että hiukset leikataan ja päästä tulee siisti. Ei. Heidän konseptinsa on se, että mies voi olla naisen hoidettavana vartin, nainen ei nalkuta vaan puhuu kauniita ja kehuu miestä. Siitä syystä moni mies haluaa MRoomiin ja samasta syystä minä menen sinne vastakin.”

toinen-mielipide-tarjavirmala

Sekä MRoom että Pia ovat taitureita markkinoinnissa. Jos Pialta kysyttäisiin, onko hän markkinoinnin ammattilainen, hän nauraisi kovaan ääneen: ”En ole, minä olen kampaaja!” Mutta tosiasiassa Pia on supertaitava markkinoija. Hän osaa lukea asiakastaan, ottaa selvää, millaista elämää hän elää, mitä hän tekee työkseen, millaisissa tilanteissa hän liikkuu.

Sitten Pia osaa luoda asiakkaan ja itsensä välille luottamuksen ilmapiirin. Kun luottamuspääoma on vahva, asiakas ajattelee, että sinun käsiisi minä annan hiukseni.

Pialla on varauskirjat täynnä pitkälle tulevaisuuteen. Minunkin nimeni on siellä kirjassa säännöllisesti. Ja MRoom kasvaa Suomessa ja ulkomailla. Molemmat osaavat hommansa.

Jakoa
Tarja Virmala
Tarja Virmala

Tarja Virmala on markkinoinnin ja viestinnän kokenut ammattilainen, joka on tarkkaillut ja tehnyt kommunikaatiota monesta näkökulmasta yrityksissä, pörssiyhtiössä, järjestöissä, organisaatioviestinnässä sekä konsulttina. Tarja Virmala lobbaa markkinoinnin puolesta, koska tietää, että vain markkinoinnilla voi kasvattaa liikevaihtoriviä. Hänellä on vahva tausta myös tietotekniikka-alalla.

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun