Ilman pakottavaa tarvetta voittaa, ei ole mitään

Markkinointi on turhaa ja sen voi lopettaa kokonaan. Tämä on hyvä neuvo monille suomalaisyrityksille. Silloin kun ei tosissaan haluta menestyä, markkinointi on vain tuottamaton kuluerä. Se on näpertelyä, josta ei ole liiketoiminnalle mitään hyötyä.

Tällainen puuhastelu on valitettavan yleistä. Se on toimintaa vailla strategiaa, ilman selkeitä tavoitteita ja mittareita. Keskustellaan kuvista, ovatko kättelevät bisnesmiehet parempia kuin vuorikiipeilijä. Tehdään pikku kampanjoita, joiden tuloksia ei seurata eikä verrata toisiinsa.

Ostetaan sieltä täältä vähän asiantuntijapalveluita, mutta ei hahmoteta miten ne liittyvän toisiinsa. Lopuksi kiistellään siitä pitäisikö messuille viedä yksi vai kaksi roll-uppia.

toinen-mielipide-makinen

 

Älä tuhlaa resursseja mihinkään mistä et opi

Kilpailu kiristyy. Kaiken mitä yritys tekee, pitää tuottaa hyvää tulosta. Tai sitten siitä pitäisi oppia, niin että toimintaa voisi korjata ja kehittää. Puuhasteluun ei yksinkertaisesti pidä enää antaa rahaa eikä henkilöresursseja.

Puuhastelun tunnistaa aina lauseesta ”me ei kyllä olla täällä mitään markkinoinnin osaajia”, ihan kuin markkinointi olisi joku staattinen osaamiskokonaisuus, tai synnynnäinen ominaisuus. Ihan kuin se ei olisi taito, jota voi halutessaan kehittää.

Intohimo ratkaisee

Voittava markkinointi lähtee tahdosta, pakottavasta tarpeesta voittaa. Taustalla on kova halu menestyä. Tämä draivi ajaa yrityksen etsimään rohkeasti erottuvaa positiointia. Se ajaa sen myös hyödyntämään uusinta teknologiaa, etsimään parhaat kumppanit ja saavuttamaan kovia tuloksia, jotka voidaan myös osoittaa.

Yritys, joka on päättänyt menestyä, opettelee voittavan markkinoinnin. Se siirtyy verisesti hintakilpaillusta bulkkibisneksestä tuottoisaan kasvubisnekseen. Se erottautuu kilpailijoista ja saa parempaa katetta. Voittava markkinoija nousee oman kategoriansa ykköseksi, siksi jota etsitään ensimmäiseksi ja halutaan eniten.

Kun markkinointia käytetään näin, on se nopein tapa kasvattaa kysyntää ja tehokkain keino nostaa yrityksen arvoa. Kun päätös tehdä voittavaa markkinointia on tehty, on loppu vain kovaa työtä. Parhaat keinot kyllä löytyvät, kunhan ensin on sitouduttu menestykseen.

Jakoa
Marco Mäkinen
Marco Mäkinen

Marco Mäkisen elämäntehtävänä on suomalaisten brändien pelastaminen ja yritysten arvon kasvattaminen markkinoinnin avulla. Mäkinen on kirjoittanut kirjat Nokia Saga (1995), Brändi kulmahuoneeseen (yhdessä Anja ja Tuomas Kahrin kanssa 2010) ja Bulkista Brändiksi (yhdessä Ossi Ahton, Anja ja Tuomas Kahrin kanssa 2016).

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun