Hyökkäys on paras puolustus

Muutoksesta on puhuttu jo pitkään eikä syyttä. Tämän päivän muutosvauhti on kuitenkin jotain täysin ennenkuulumatonta kun puhutaan teknologian ja digitalisaation kehityksestä. Disruption on täällä – halusimme sitä tai emme.

Konferenssi toisensa perään kuulee siteeratuksi siitä kuinka, kuinka Uber on maailman suurin taksifirma ilman yhtään omaa taksia tai että AirBnb on maailman suurin hotelliketju ilman yhtään omaa hotellia. Molemmat ovat ennen kaikkea konkreetisia kansainvälisiä (ja samalla kansallisia) esimerkkejä siitä, että disruptio on jo tapahtunut ja tulee tapahtumaan toimiala toisen perään. Ei ole olemassa bisnestä joka pääsisi muutosta pakoon. Esimerkkeinä tuotantoala, finanssiala, terveydenhuolto, energia-ala, muutama mainitakseni, ovat jo nyt muuttuneet (ja tulevat muuttumaan) radikaalisti uusien distruptiivisten teknologioiden ja toimijoiden ansiosta.

Kotimaamme Suomi puolestaan kyntää aika syvissä vesissä. Kaikki tiedämme, että vienti sakkaa, ulkomaiset investoinnit eivät vedä ja ilmapiiri on kokonaisuudessaaan aika masentava. Suomen hallitus yrittää ratkoa velkaantumisongelmaa ja lisätä kilpailukykyä alentamalla palkkakustannuksia. Tämä voi auttaa lyhyellä tähtäimellä mutta on keinona isossa kuvassa auttamattoman riittämätön. Ihmistyö tulee ennemmin tai myöhemmin (lue: nopeammin kuin kuvittelemmekaan) korvautumaan. Tämän historiallien murroksen edessä tarvitaan voimakasta innovaatiotoimintaa ja ennen kaikkea yrityksiä, jotka panostavat kasvuun.

toinen-mielipide-simola

On luonnollista, että kurjassa taloustilanteessa myös yrityspuolella vetäydytään kuoreen ja haetaan lyhyen tähtäimen voittoja: keskitytään kulujen karsimiseen, osinkojen ulos maksamiseen (investointien sijaan) ja tuottavuuden optimointiin. Samaan aikaan kun vyötä vedetään koko ajan entistä tiukemmalle, puhuvat yritykset kuitenkin osakkeenomistajilleen jatkuvasti uudesta kasvusta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Vyötä kiristämällä ei synny uutta kasvua. Monen perinteisen toimialan tulisi kulukuurien sijaan (tai vähintäänkin rinnalla) edistää tuottavuutta ja kilpailukykyä uusien radikaalien teknologioiden ja innovaatioiden avulla. Teknologia itsessään ei tee ketään autuaaksi mutta sitä hyödyntämällä voivat syntyä uudet kansainvälisen liiketoiminnan mahdollistavat liiketoimintamallit ja palvelut, joilla luodaan tulevia disruptioita.

Nyt jos koskaan ei tule vetäytyä kuoreen vaan olla rohkea ja investoida kasvuun. Sekä pienillä että suurilla yrityksillä on elämänsä tilaisuus panostaa sisäpelin sijaan ulkopeliin ja lähteä tekemään niitä asioita, jotka tuovat tulevaisuuden eurot. Yritysten tulisi keskittyä prosessien viilaamisen sijaan mitä enenemässä määrin asiakkaaseen, uusiin digitaalisiin ratkaisuihin ja nykyisten toimintamallien muuttamiseen. Ennen kaikkea olisi uskallettava olla rohkeita (lue: otettava mukaan rohkeita yksilöitä) ja investoida riittävästi myös euroja!

Nyt ei todellakaan ole aika surkutella ja vetää vyötä kerta toisensa perään kireämmälle. Nyt on paras aika lyödä uutta vaihdetta sisään ja lähteä ennakkoluulottomasti kohti tuntematonta uutta. Hyökkäys on aina paras puolustus!

Jakoa
Ville Simola
Ville Simola

Ville Simola on rakentaja, ravistelija ja digitaalisen liiketoiminnan monitoimimies. Villelle on tärkeää, että keskitytään ainoastaan. asioihin jotka tuovat aitoa asiakasarvoa. Päivätöiksensä Ville toimii Lassila & Tikanojalla Digimentalistina.

2 Kommenttia
  • Antti Sipilä
    Posted at 08:28h, 23 maaliskuun Vastaa

    Hyvä Ville! Pienessäkin yrityksessä voi myydä vähän enemmän kuin tuntuu, että pystyy leppoisasti toimittamaan. Voi investoida markkinointiin vähän enemmän kuin tuntuu sopuisalta oman alan sisällä, Voi palkata uuden tekijän ja luottaa, että tehtävää voi tarvittaessa muokata hänelle sopivaksi.
    Voi nojata eteenpäin. Linda Liukas taisi kertoa, että hän peräti kaatuu eteenpäin.

  • Pertti
    Posted at 12:19h, 24 maaliskuun Vastaa

    Hieno juttu ja erittäin laadukasta tekstiä. Hyvä avaus keskusteluun. Kasvuun panostaminen ja investoinnit eivät ole mitään uutta. Ne ovat olleet aina busineksen perusedellytyksiä.
    Ennenkin on osattu. Ajatellaan Kajaanin kaupunkia. Kaarle IX alkoi rakennuttamaan sinne rohkeasti linnaa 1600 luvun alussa varmistaakseen alueen hallinnan ja alueen kehityksen tulevaisuudessa. Aikamoinen investointi keskelle korpea. Vihollinen räjäytti linnan ja tyhjensi kaupungin 1700 luvulla, mutta 1800 luvulla investoitiin suuresti tervabusinekseseen ja infraan sen ympärillä – vesiväyliin ja teihin. Laivoja alettiin valmistaa metallista, mikä tappoi tervabusinekseseen kuin älypuhelin tavanomaisen.
    Kajaanissa siirryttiin suuriin metsäteollisuusinvestointeihin, mikäli myöhemmin on hiipunut.
    Alue ja etenkin sen liike-elämä kokivat kovia sotien aikana, mutta edelleen kaupunki tuottaa menestystarinoita, Rockseri Oy, Sunit Oy, Transtech, Valtavalo Oy. Samaan aikaan kun toinen osa yrityksistä ovat kovilla kysynnän suhteen.
    Tälläisestä historiasta löytyy vastauksia nykytilanteen kysymyksiin. Kaiken tuon lyhyesti esitetyn Kajaanin tarinan tilalla voisi olla vain suota ja korpea. Niin, mikäli ei olisi ollut ihmisiä, jotka ovat olleet rohkeita, päättäväisiä, asiaansa uskovia ja kaiken lisäksi riskinottokykyisiä.

Osallistu keskusteluun