EM-futis selittää strategisen markkinoinnin

Jalkapallo on upea laji, parasta mitä voi tehdä futishousut jalassa. Ja muutenkin ihan über, sillä vaikka se on digitalisoitu monin eri versioin, alkuperäinen versio on edelleen elämää suurempaa.

Kaikki minkä olen oppinut filosofiasta ja moraalista, olen oppinut jalkapallokentällä, totesi Nobelin palkinnon saavuttanut filosofi Albert Camus.

Filosofit Jukka Relander ja Tuomas Nevanlinna ovat muotoilleet jalkapallon näin:

Jalkapallo on monimutkaisen kudelman sommittelemista, suurta draamaa, uskomattomia oivalluksia ja suhteessa toisiinsa liikkuvien osien jatkuvaa muotoutumista uusiksi kuvioiksi.

Siis kuin liiketoimintaa modernissa ympäristössä?

Tarkastellaanpa kuningaspeliä lyhyesti strategisen markkinoinnin näkökulmasta: mitä kaikkea kisoihin pääseminen ja kisoissa menestyminen on vaatinut?

Ranskassa pelattavissa EM-kisoissa pelaa 24 maata. EM-titteli on eräs vaikeimmin saavutettavista mestaruuksista urheilussa. EM-kisat ovat kaikilla mittareilla mitattuna Top 3 urheilutapahtuma maailmassa.

Yksikään joukkue ei ole noussut kisakoneeseen noussut ilman valtavaa työmäärää.

Valmistautuminen: datan kerääminen, sen analysointi pelaaja- ja ottelukohtaisesti sekä koko turnauksen tasolla. Oman joukkueen ja vastustajien vahvuudet ja heikkoudet. Johtopäätökset. #arvonlöytäminen

Brändi: jokaisella joukkueella on oma pelillinen identiteetti, jonka avulla joukkue on ansainnut paikan Euroopan eliitin joukossa. Projektin aikana identiteetti ja arvot ovat muovautuneet ja päivittyneet sisäisten ja ulkoisten tekijöiden seurauksena. Brändi on yhdistelmä resursseja, taktiikkaa ja strategiaa. #arvontuottaminen #arvonviestiminen

Taktiikka: peliryhmitys 4-4-2, 3-5-1, 4-2-3-1 jne. valitaan ottelu- ja pelitilannekohtaisesti. Millainen vastustaja, sellainen taktiikka. Tekemisen tuloksena seuraa tulos. Tekemisen analysointi on yhtä tärkeä kuin tuloksen arviointi. #arvontuottaminen

Reagointi: pelillisen brändin määrittelemä suunta on jokaisella pelaajalla selvä jo ennen peliä, mutta pelaaja- ja taktiikkamuutokset tehdään tarvittaessa nopeasti. #arvontuottaminen #arvonviestiminen

Roolitus: ottelukohtainen taktiikka määrittelee tarvittavat pelaajatyypit. Pelaajien roolitus taktiikan näkökulmasta. Miten pelata missäkin tilanteessa. Brändi määrittelee suunnan. #arvontuottaminen #arvonviestiminen

Johtaminen: ihmisten ja asioiden johtaminen. Joukkueen valmentaja ja taustat tekevät perustyön, mutta tuloksen tekeminen jää pelaajien tehtäväksi. Vastuun, oikeuksien ja päätöksien jalkauttaminen pelitilanteisiin. #arvontuottaminen #arvonviestiminen

toinen-mielipide-vierula-2

Vaikka voittajat juhlivat, muutkin voivat menestyä

Mestaruuspokaali nousee ilmaan Pariisissa 10.7. Voittajien bileet käynnistyvät. Maa, joka nostaa pytyn kohti yläilmoja on onnistunut kaikilla osa-alueilla paremmin kuin kilpailijansa. Ei absoluuttisen hyvin, vaan paremmin kuin muut.

Joukkueissa, jotka eivät saavuta mestaruutta, on tapahtunut kehittymistä, oppimista ja kenties joukkuetasolla menestystä. Alkaa projekti kohti MM-turnausta. #arvonlöytäminen

Yksilöt voivat tehdä sankaritekoja EM-kisoissa, mutta lopulta voiton selitys löytyy pitkälle viritetystä joukkuepelaamisesta.

Jakoa
Markku Vierula
Markku Vierula

Markku Vierula haluaa kehittää yritysten yhteistä osaamista, ei vain yksilöitä. Hän on markkinoinnin, myynnin ja viestinnän integraation asiantuntija vailla vertaa. Vierula on kirjoittanut teoksen Suuri Integraatiokirja, markkinointi, myynti ja viestintä. Kirja on mm. yliopistojen ja korkeakoulujen oppi- ja kurssikirja.

1Kommentti
  • Pele
    Posted at 10:07h, 23 kesäkuun Vastaa

    Kun joukkue ei menesty jalkapallosa annetaan kenkää johtajalle. Bisneksessä monoa annetaan duunarille. Siinä on merkitsevää eroa.

Osallistu keskusteluun